برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
هماهنگی-چشم-و-دست-در-کودکان.jpg

هماهنگی چشم و دست در کودکان و 15 بازی برای بهبود آن

هماهنگی چشم و دست در کودکان توانایی انجام فعالیت هایی است که نیاز به استفاده همزمان از دست ها و چشم هادارد ،در این فعالیت ها از اطلاعاتی که چشمان ما درک می کنند (ادراک فضایی بصری) برای هدایت دست ها استفاده میشود .در ادامه ی مقاله ی به بررسی کامل رشد هماهنگی چشم ودست در کودکان پرداخته ایم

هماهنگی چشم و دست در کودکان یعنی چی ؟ 

 

هماهنگی چشم و دست توانایی سیستم بینایی برای هماهنگ کردن اطلاعات دریافتی از طریق چشم برای کنترل، هدایت و حرکت دست ها در انجام یک کار مشخص مانند دست خط یا گرفتن توپ است. هماهنگی چشم و دست از چشم ها برای هدایت توجه و از دست ها برای اجرای یک کار استفاده می کند.

ما از دستان خود برای انجام همزمان یک کار تعیین شده بر اساس اطلاعات بصری چشمانمان استفاده می کنیم

هماهنگی چشم و دست یک توانایی شناختی پیچیده است، زیرا از ما می‌خواهد که مهارت‌های بینایی و حرکتی خود را با هم متحد کنیم، و به دست اجازه می‌دهد با تحریک بصری که چشم‌هایمان دریافت می‌کند هدایت شود. هماهنگی دست و چشم به ویژه برای رشد طبیعی کودک و موفقیت تحصیلی مهم است، اما همچنین مهارت مهمی است که بزرگسالان در فعالیت‌های بی‌شماری روزانه از آن استفاده می‌کنند.

اکثر فعالیت‌هایی که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهید از درجاتی از هماهنگی چشم و دست استفاده می‌کنند، به همین دلیل است که از اهمیت زیادی برخوردار است. 

اکثر حرکات دست ها نیاز به ورودی بینایی دارند تا به طور موثر انجام شوند. به عنوان مثال، هنگامی که کودکان در حال یادگیری نقاشی هستند، برای ایجاد خطوط روی کاغذ، با چشم خود دستی که مداد را گرفته دنبال میکنند.  بین 4 تا 14 ماهگی، نوزادان دنیای خود را کشف می کنند و هماهنگی چشم و دست را در ارتباط با مهارت های حرکتی ظریف ایجاد می کنند.

 

مهارت حرکتی ظریف چیست ؟ 

 

مهارت های حرکتی ظریف در کنترل حرکات ماهیچه های کوچک نقش دارند، مانند زمانی که نوزاد شروع به استفاده از انگشتان می کند.

yesمطالعه ی بیشتر :  مقاله ی مهارت های حرکتی ظریف کودکان 

 

 

نمونه هایی از فعالیت هایی که  هماهنگی چشم و دست در آنها دخیل است  : 

 

  • هر زمان که می نویسیم از هماهنگی دست و چشم استفاده می کنیم. همانطور که شروع به ساختن خطوط می کنید، چشمان ما اطلاعات بصری را به مغز می فرستند تا به مغز بگوید که دست در کجا قرار گرفته است و اگر دست خط شما خوانا است با این اطلاعات، مغز دستورالعمل هایی را برای نحوه حرکت دست تولید می کند تا خطوط مناسب ایجاد کند. اشکال، و در نتیجه حروف. بازخورد بصری همچنین به تصحیح اشکال (حروف) اشتباه ایجاد شده توسط دستورالعمل های موتور قبلی کمک می کند. این مجموعه ای از اقدامات حرکتی سریع و دقیق است که به مهارت و آموزش خاصی نیاز دارد.
  • وقتی روی صفحه کلید تایپ می کنیم، دنباله مشابهی اتفاق می افتد. نوع حرکات متفاوت است، اما ما همچنان از اطلاعات بصری استفاده می کنیم تا به مغز بگوییم که چگونه دست را هدایت کند یا اشتباهی باید اصلاح شود.
  • هنگام رانندگی، دائماً از هماهنگی چشم و دست استفاده می کنید زیرا باید از اطلاعات بصری برای حرکت دادن دستان خود بر روی چرخ، نگه داشتن خودرو در وسط خط و جلوگیری از تصادف استفاده کنید.
  • تقریباً هر ورزشی نیاز به استفاده از هماهنگی دست و چشم دارد تا آنچه را که با چشمان خود می بینید با حرکت بدن هماهنگ کند. بسته به رشته ورزشی، یا هماهنگی دست و چشم (بسکتبال، تنیس، فوتبال و غیره) یا هماهنگی چشم و پا (فوتبال، پیست و ...) غالب خواهد بود. هر ورزشی که باشد، می توانید روی این واقعیت حساب کنید که چشم آنها با قسمتی از بدن هماهنگ می شود، بنابراین یک اصطلاح مناسب تر برای این نوع هماهنگی ممکن است به سادگی هماهنگی حرکتی نامیده شود.
  • قرار دادن کلید در قفل از هماهنگی دست و چشم نیز استفاده می کند. مثال‌های مشابه زمانی است که کارت اعتباری را در دستگاه تراشه‌خوان قرار می‌دهید، یا زمانی که کودک با اسباب‌بازی‌هایی با اشکالی که باید در یک سوراخ خاص قرار بگیرد بازی می‌کند.
  • کودکی که یک شی را می گیرد
  • ضربه زدن به توپ در بازی
  • بستن بند کفش
  • نوشتن یک جمله
  • برس زدن موهایتان
  • درست کردن یک فنجان چای

 

مزایای هماهنگی دست و چشم  در کودکان:  

 

کودکانی که هماهنگی چشم و دست خوبی ایجاد می کنند، چه در خانه، چه در مدرسه و چه در مراحل بعدی زندگی، مزایای بسیاری دارند.

 

  1. آنها می توانند وظایف خود مراقبتی مانند لباس پوشیدن، بستن بند کفش، خوردن وعده های غذایی مستقل و غیره را انجام دهند.
  2. داشتن هماهنگی خوب برای نوشتن و کپی حروف و اعداد ضروری است. بنابراین یک مهارت حیاتی برای توانایی تحصیلی است.
  3. بچه ها وقتی می توانند کارهایی مانند گرفتن توپ در بازی، انجام موفقیت آمیز یک کار در کلاس و به طور کلی مدیریت کارهایی که نیاز به هماهنگی دست ها و چشم ها دارند، موفقیت بیشتری را تجربه کنند.
  4. بسیاری از فعالیت‌های بدنی، و بعداً ورزش‌های سازمان‌یافته، بر هماهنگی عالی دست و چشم متکی هستند.

 

 بررسی رشد  هماهنگی چشم و دست در کودکان  : 

 

نوزادان مشتاق هستند که چشم، دهان و بدن خود را به سمت افراد و اشیایی که به آنها آرامش و علاقه دارند حرکت دهند. آنها مهارت هایی را تمرین می کنند که به آنها اجازه می دهد به اشیاء مورد نظر نزدیکتر شوند و همچنین اشیاء مورد نظر را به خودشان نزدیکتر کنند. در شش ماهگی، بسیاری از نوزادان به سرعت و بدون تکان دادن به اشیا دست می یابند . نوزادان در این سن سعی می کنند اشیا را در دسترس خود و اشیاء را از دسترس خود خارج کنند. بسیاری از نوزادان همچنین می توانند وسیله ای را بین دو دست جابجا کنند ، در حالی که به دنبال شیء دوم می گردند، یک شی را نگه دارند و با چشم حرکات دستان خود را دنبال کنند. در این سن، بیشتر نوزادان شروع به ضربه زدن به اشیا با انگشت اشاره خود می کنند. بعد از شش ماه، نوزادان معمولاً قادرند فنجان را دستکاری کرده و آن را با دسته نگه دارند. بسیاری از نوزادان در این سن نیز شروع به گرفتن اشیا با یک دست به جای هر دو می کنند. در حدود هشت ماهگی، با بهبود مهارت ها ی هماهنگی، بسیاری از نوزادان می توانند از حرکات سنجاق(گرفتن دوانگشتی) برای گرفتن اشیاء کوچک استفاده کنند و همچنین می توانند دست بزنند و دستان خود را تکان دهند. آنها همچنین شروع به انتقال اجسام از یک دست به دست دیگر می کنند و اجسام را به هم می کوبند.

 

  • تولد تا سه سالگی : 

 

بین تولد تا سه سالگی، نوزادان می توانند مهارت های زیر را به دست آورند:

  1. شروع به توسعه بینایی می کند که به آنها اجازه می دهد اشیاء آهسته در حال حرکت را با چشمان خود دنبال کنند.
  2. شروع به توسعه مهارت های اساسی چشم و دست، مانند دست زدن، گرفتن اشیاء، غذاخوردن، لباس پوشیدنو.. میکنند
  3. شروع به تشخیص مفاهیم مکان و جهت، مانند بالا، پایین، درون، بیرون و... میکنند .
  4. توانایی دستکاری اشیاء با مهارت های حرکتی ظریف توسعه می یابد .

 

  • سه تا پنج سال : 

 

بین سه تا پنج سالگی، بچه های کوچک مهارت های زیر را توسعه می دهند :

 

  1. مهارت های هماهنگی چشم و دست و ترجیح چپ دستی یا راست دستی ادامه توسعه می یابند  (در این سن بتدریج غلبه ی طرفی در کودکان شکل میگیرد و نیمکره ی غالب بدن مشخص میشود .)
  2. درک و استفاده از مفاهیم مکان و جهت توسعه می یابد، مانند بالا، پایین، زیر، کنار
  3. توانایی بالا رفتن، تعادل، دویدن، تاختن، پریدن، هل دادن و کشیدن و بالا رفتن از پله ها را در یک زمان بتدریج ایجاد میشود.
  4. هماهنگی چشم/دست/بدن، حرکات چشمی پیشرفته و درک عمق توسعه می یابند .

 

  • پنج تا هفت سال :

 

کودکان بین پنج تا هفت ساله مهارت های زیر را توسعه می دهند :

 

  1. بهبود مهارت های حرکتی ظریف، مانند دست زدن به ابزارهای نوشتاری، استفاده از قیچی
  2. بهبود رشد توانایی های بالا رفتن، تعادل، دویدن، تاختن و پریدن
  3. بهبود هماهنگی دست و چشم و تثبیت غلبه ی طرفی
  4. بهبود تحمل کاری: هر روز زمانی را به تمرینات مدرسه ، وظایف خود و.. اختصاص میدهند

مشکلات معمول  عدم هماهنگی چشم و دست در کودکان : 

 

مشکلات هماهنگی دست و چشم معمولاً ابتدا با فقدان مهارت در طراحی یا نوشتن به چشم می ایند .

 کودک در نقاشی ضعیف است و نمی تواند در هنگام استفاده از کتاب رنگ آمیزی "در داخل خطوط"  رنگ امیزی کند و دائما از خط بیرون میزند.

اغلب کودک همچنان برای بازرسی و کاوش اسباب بازی ها یا اشیاء بصورت دو دستی عمل میکند و هنوز نتوانسته است غلبه طرفی را در بدن خود به تثبیت برساند.

در انجام دادن کارهای ظریف و کارهایی که دقت بینایی بالایی نیاز دارند به مشکل خورده و از انجام این فعالیت ها اجتناب میکنند

بشدت درشت نویسی دارند و نمیتوانند کلمات و نوشته های خود را با خط هماهنگ کنند .

 ممکن است فردی با بینایی عالی مشکلات هماهنگی دست و چشم داشته باشد که تنها زمانی آشکار می شود که مجبور باشد از هر دو سیستم بینایی و حرکتی با هم استفاده کند.

هماهنگی ضعیف چشم و دست می‌تواند بر بسیاری از فعالیت‌های مختلف تأثیر بگذارد، که ممکن است منجر به اختلالات رشدی، اختلالات یادگیری (مشکلات یادگیری خواندن و نوشتن و ورزش)، در دانشگاه‌ها (اشتباه کردن هنگام یادداشت‌برداری، دست‌نویسی ضعیف، کم توجهی) شود. ، مناطق حرفه ای (در صورت وجود مشکل در تایپ یا مونتاژ اشیاء) و مشکلات مربوط به فعالیت های روزانه (از غذا خوردن تا خیاطی تا رانندگی).

 

 

yes مقاله ی درشت نویسی و 5 روش درمان آن

 

علت عدم هماهنگی چشم و دست در کودکان چیست ؟ 

هر گونه تغییر در سیستم بینایی یا حرکتی می تواند به طور قابل توجهی بر هماهنگی چشم و دست تأثیر بگذارد، مانند مشکلات بینایی یا عضلانی مانند استرابیسم (انحراف چشم)، آمبلیوپی، هیپوتونی(شلی)عضلانی، مشکلات تعادلی یا جانبی . آسیب مغزی به نواحی حرکتی، یا نواحی ادراکی ممکن است باعث مشکلات هماهنگی چشم و دست شود.

هماهنگی ضعیف چشم و دست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما دو حالت اصلی که باعث عدم هماهنگی  چشم و دست می شود، مشکلات بینایی و اختلالات حرکتی است .

 

  • اختلال بینایی :

 

چشم های انسان دارای حرکات مختلف و متنوعی هستند که هر کدام در موقعیت مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است .اگر به هر دلیلی کودک حرکات چشمی پخته ای نداشته باشد ، در انجام تمام فعالیت هایی که نیاز به هماهنگی دانرد دچار مشکل میشود از جمله حرکات ظریف ، حرکات درشت و... .

در مقاله ی انواع حرکات چشمی بطور مفصل راجع به حرکات چشم و تاثیر ان ها بر هر فعالیت پرداخته شده است برای مطالعه ی بیشتر میتوانید به این مقاله مراجعه کنید .

yes مطالعه ی بیشتر : انواع حرکات چشمی انسان 

 

  • اختلالات حرکتی :

 

برای اینکه شما بتوانید یک فعالیت حرکتی انجام دهید باید عضلات شما سه مولفه را بصورت تنظیم شده و به اندازه ی کافی تامین کنند تا فعالیت انجام گیرد ، آن 3 مولفه عبارتند از هماهنگی ، قدرت و شدت اگر هر کدام از این سه مورد دچار مشکل شود شما نمیتوانید فعالیت حرکتی مربوطه را بدرستی انجام دهید . اختلالات حرکتی انواع مختلفی دارند که در مقاله ی ای بصورت مجزا به ان ها خواهیم پرداخت .

 

نگرانی های والدین : چگونه میتوانم به رشد کودکم کمک کنم ؟

 

وقتی کودک بین یک تا دو سال سن دارد، والدین باید فعالیت‌هایی را بها بدهند که به کودک اجازه می‌دهد یاد بگیرد چگونه از دست‌ها برای دستکاری اشیا استفاده کند و یاد بگیرد که چگونه چیزهای مختلف با هم هماهنگ می‌شوند. این فعالیت ها برای توسعه هماهنگی چشم و دست بسیار مهم هستند، که خود آن برای رشد فیزیکی کلی کودک بسیار پراهمیت است. برخی از اسباب بازی ها برای کمک به توسعه هماهنگی دست و چشم طراحی شده اند. آنها معمولاً شامل «تطبیق چیزها با هم» هستند مثل پازل ف مکعب هوش ، نخ و مهره و...، اما والدین می توانند از فنجان ها یا کاسه های ساده آشپزخانه نیز استفاده کنند. اجازه دادن به بچه ها برای بازی با این اشیا به آنها می آموزد که چگونه اشیاء را درون هم قرار دهند. پازل ها توسعه دهندگان خوبی برای هماهنگی دست و چشم هستند، مانند بلوک ها یا اسباب بازی های برج که بازی و هماهنگی را تشویق می کنند. این اسباب‌بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند یاد بگیرند که چه وسایلی روی هم قرار می‌گیرند و چه چیزهایی را میتوانند به راحتی روی با یکدیگر بچسبانند. وقتی بچه ها به دو یا سه سالگی می رسند، میتوانند پراب کردن اشیا را تمرین کنند و یاد بگیرند پس سن مناسب برای توپ بازی و پرتاب توپ است که بسیار روی هماهنگی حرکتی و هماهنگی چشم ودست کودک تاثیر میگذارد . اکثر متخصصان کاردرمانی کودکان بر این باورند که بهترین کاری که والدین می توانند برای بهبود هماهنگی دست و چشم در فرزندان خود انجام دهند این است که به آنها اجازه دهند خودشان با انواع اسباب بازی ها بازی کنند و یک محیط غنی از وسایل ریز و درشت مختلف در اختیار آن ها قرار دهند البته باید بخاطر داشته باشید که قطعات ریز همیشه میتوانند خطرساز باشند پس والدین محترم باید روی عملکرد و فعالیت کودک خود نظارت داشته باشند .

آیا می توان هماهنگی دست و چشم را آموزش داد؟

 

هماهنگی چشم و دست بخشی از رشد کودک است و مهارتی است که به طور طبیعی رشد می کند، زیرا نوزادان و کودکان نوپا محیط خود را کشف می کنند و با اشیا بازی می کنند.

در حالی که شما آن را به این صورت «آموزش» نمی دهید، ضروری است که کودکان از دوران کودکی تا سال های پیش دبستانی فرصت کافی برای بازی و کاوش آزاد داشته باشند.

کودکی که همیشه در محیط خود محدود است و به او "نه" گفته می شود، نسبت به کودکی که محیطش برای یادگیری و با آزادی نسبی آماده شده است، فرصت کمتری برای توسعه این مهارت دارد.

نوزادان و کودکان نوپا مجذوب انواع اشیاء هستند - ظروف پلاستیکی در آشپزخانه مانند سایر اسباب بازی های آنها سرگرم کننده است - و آنها عاشق حمل اشیاء از جایی به مکان دیگر هستند.

این شیفتگی به چیزها و آزمایش با آنها باعث می شود که آنها چگونه هماهنگی دست و چشم را توسعه دهند.

کودکان نوپا از ریختن آب در فنجان ها در حمام، چیدن بلوک ها روی هم، غذا خوردن با ظروف و تلاش برای جا انداختن قطعات پازل چوبی لذت می برند.

یادگیری از طریق بازی کلید توسعه هماهنگی دست و چشم در اوایل کودکی است.

 

yes پست پیشنهادی : دانلود  30 کاربرگ هماهنگی چشم و دست برای کودکان 

 

چه زمانی باید بدنبال درمان باشیم ؟

 

والدین کودکان پیش دبستانی باید نسبت به علائم رشد بینایی غیرطبیعی یا مشکلات هماهنگی هوشیار باشند. اگر کودکی تمایلی به شرکت در فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارند (لگوها، اسباب‌بازی‌های سرهم‌بند را دوست ندارد) ندارد یا دستخط بسیار نامنظم با پاک‌کردن بیش از حد دارد، زیاد زمین میخورد ، نمیتواند در بازی های حرکتی با همسالان خود شریک شود 

به علائم زیر توجه کنید:

  • دست و پا چلفتی
  • نا امیدی
  • چیزها را خیلی نزدیک به چشمان خود نگه می دارند
  • اجتناب از فعالیت

در این زمان باید به ارزیابی کودک فکر کند و حتما با یک متخصص کاردرمانی کودکان مشورت کنند زیرا این مشکلات رشدی عوارض ثانویه ی جدی در روند تحصیلی کودکان دارند .

 

 

15 بازی ها و فعالیت برای افزایش هماهنگی چشم و دست در کودکان : 

 

این بازی‌ها و فعالیت‌ها ساده و سریع هستند و توانایی مغز را برای هماهنگ کردن دست‌ها و چشم‌ها به طور همزمان تمرین می‌کنند.

یک فعالیت در روز را به مدت 5 دقیقه انجام دهید و تأثیر زیادی بر رشد حرکتی کودک خود خواهید گذاشت که بعداً به او کمک می کند خواندن و نوشتن را بیاموزد.

 

  • 1. پرتاب و گرفتن توپ :

 

فعالیت های توپ احتمالاً بهترین راه برای ایجاد هماهنگی چشم و دست کودک است.

شما باید مرتباً گرفتن و پرتاب توپ را تمرین کنید، زیرا این مهارتی است که زمانی که کودک شما ورزش را شروع می کند به آن نیاز است. پرتاب متناوب با پرتاب توپ به یکدیگر.

از توپ های با اندازه های مختلف مانند توپ های تنیس، توپ های فوتبال، توپ های ساحلی و غیره استفاده کنید. پرتاب و گرفتن توپ های کوچکتر به مهارت های پیشرفته تری نیاز دارد.

آنها را در یک سبد لباسشویی بیندازید

آنها را در یک هولاهوپ کم بیندازید

آنها را با یک دست بگیرید (از 5 سالگی)

آنها را به هوا پرتاب کنید و آنها را بگیرید (از 6 سالگی)

 

  • 2. مبارزه با بالش :

 

این موردی است که بچه ها دوستش خواهند داشت! بالش ها را به سمت یکدیگر پرتاب کنید و سعی کنید یک عضو را نشانه بگیرید مثلا هر کی زودتر تونست به پای دیگیری بالشت بزنه 

 

  • 3. نخ و توری :

 

نخ و توری برای ایجاد تمرکز و همچنین تمرین حرکات کنترل شده عالی هستند. کودک شما برای انجام این کار باید چشم ها و انگشتان خود را به دقت هماهنگ کند.

کارت های توری خود را با استفاده از اشکال مقوایی و سوراخ کردن روی آنها بسازید یا مجموعه ای از کارت های توری بخرید .

مهره ها را روی نخ بکشید یا از ماکارونی استفاده کنید و گردنبند درست کنید!

نخ زدن  از بهترین فعالیت هایی است که می توانید برای ایجاد مهارت های حرکتی ظریف انجام دهید.

 

  • 4. کار در باغ و گیاه کاشتن : 

 

باغبانی راه خوبی برای بیرون رفتن و در عین حال ایجاد هماهنگی و مهارت های حرکتی درشت و ظریف  است.

 

تنها چیزی که نیاز دارید یک مجموعه اولیه باغبانی مانند : دانه ی یک گیاه ، بیلچه ، ابپاش و.. است ..به کودک مراحل کندن خاک و کاشتن را اموزش دهید و به او اجازه دهید در حال انجام فعالیت مهارت های خود را به چالش بکشد 

 

  • 5. پازل

 

پازل یکی از بهترین فعالیت ها برای کودک شماست. آنها مهارت هایی مانند حرکت ظریف، تشخیص شکل (پیش ریاضی)، حل مسئله ، منطق، توجه و البته هماهنگی دست و چشم را توسعه می دهند

 

  • 6. پرتاب بادکنک :

 

یک بادکنک کوچک یا بزرگ را باد کنید و ببینید فرزندتان با ضربه زدن به آن چقدر می تواند آن را در هوا نگه دارد.

 

این بازی بالن برای ایجاد هماهنگی بسیار عالی است زیرا به حرکت و تفکر سریع برای جلوگیری از افتادن بالون و کار همزمان چشم و دست نیاز دارد.

 

  • 7. بازی با شن و ماسه : 

 

بازی در گودال ماسه با پر کردن ظروف با ماسه و ساختن سازه های شنی می تواند تمرین زیادی را برای ایجاد هماهنگی فراهم کند.

سطل ها و ظروف با اندازه های مختلف و همچنین وسایلی مانند بیل و چنگک را به کودک خود بدهید. در اینجا یک کیت عالی برای شن بازی وجود دارد.

 

  • 8. برش و چسباندن :

 

به فرزندتان انواع کاغذ – مانند روزنامه، دستمال کاغذی، مقوا و غیره – بدهید و اجازه دهید آن را به شکل یا نوار برش دهد.

یادگیری بریدن با قیچی یک راه عالی برای ایجاد هماهنگی دست و چشم در سنین پایین است.

 

  • 9. طناب زدن :

 

پرش یک مهارت چالش برانگیز است که بسیاری از کودکان برای انجام آن تلاش می کنند، اما برای هماهنگی کودک بسیار خوب است.

 

کودکان نه تنها باید هر دو طرف بدن و پاهای خود را با هم هماهنگ کنند، بلکه باید طناب پرش را حرکت دهند و در عین حال مراقب پریدن آنها از طناب باشند.

 

10. نقاشی :

 

فرزندان شما باید هر روز زمانی را صرف نقاشی کنند. این فعالیت اساسی نحوه کار چشم ها و انگشتان دست را برای رسیدن به یک کار با هم می سازد.

ظروف و وسایل مختلف مانند کاغذ، مقوا، تخته سفید، مداد، مداد رنگی، رنگ و غیره را تهیه کنید و در اختیار آنها بگذارید تا بتوانند خلاقیت را در نقاشی های خود نشان دهند .

 

  • 11. تخته سیاه و گچ  یا ماژیک و تخته وایت برد:

 

یک تخته گچی بزرگ به کودک شما این فرصت را می دهد که در حین کار با عضلات بزرگ خود نقاشی بکشد. او همچنین باید دست‌هایش را روی هم بگذارد تا به چپ و راست تخته برسد، که توانایی او برای عبور از خط وسط را توسعه می‌دهد .

 

  • 12. نقاشی با رنگ انگشتی :

 

این فعالیت کثیف یک تجربه حسی و همچنین فرصتی برای ایجاد هماهنگی چشم و دست فراهم می کند.

رنگ انگشتی خود را در خانه درست کنید یا رنگ آماده بخرید  .

برای لذت بیشتر، سعی کنید از رنگ انگشت حمام استفاده کنید. کودکان شما در حالی که دست خود را در رنگ آمیزی می کنند، یاد گرفتن را دوست خواهند داشت.

 

13. ساختمان با بلوک یا لگو :

 

اسباب‌بازی‌های ساختمانی، مانند بلوک‌های چوبی یا لگو، برای ایجاد دامنه توجه ، مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی عالی هستند.

داشتن مجموعه‌ای از بلوک‌های چوبی یک اسباب‌بازی آموزشی ضروری برای هر کودک است و با ایجاد خلاقیت، تخیل، مهارت‌های حل مسئله و موارد دیگر، ساعت‌ها یادگیری را در کودکان فراهم می‌کند.

 

  • 14. اسباب بازی های ساخت و ساز :

 

به‌عنوان جایگزینی برای بلوک‌ها و لگو، اسباب‌بازی‌های ساخت‌وساز دیگری را به فرزندتان پیشنهاد دهید که دارای قطعاتی هستند که به هم متصل می‌شوند، به هم می‌پیوندند  و در یکدیگر قرار می‌گیرند.

  • 15. مسابقه تخم مرغ و قاشق :

 

مسابقه تخم مرغ و قاشق یکی از موارد مورد علاقه من است. این یک بازی بسیار ساده برای بازی با فرزندتان است و در حالی که او این مهارت مهم را تمرین می کند، با هم می خندید و می خندید.

فراموش نکنید که ابتدا تخم مرغ را بجوشانید! wink

 

امیدوارم اطلاعات کامل و تمرینات کافی در اختیار شما عزیزان گذاشته باشیم ، مام پلاسی های عزیز خوشحال میشم با نظراتتون ما رو همراهی کنین 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود